Mavic Air on ohjattavissa kolmella tapaa: mukana tulevalla ohjaimella, puhelimeen ladattavalla sovelluksella tai pelkillä käden liikkeillä

Kuluttajien kukkarolle sopivien kuvauskoptereiden tulo markkinoille on kasvattanut harrastajien lukumäärää Suomessa.

Tapio Pelkonen testasi Mavic Air -kuvauskopterin. Siivet runkoa vasten taitettuina, helposti mukana kulkeva Mavic Air on aikuisen kämmenen kokoinen. Pienestä koostaan huolimatta se on täysverinen kuvauskopteri!

Teksti ja kuvat: Tapio Pelkonen

Yhdellä sormen pyyhkäisyllä kuvauskopterin moottorit pyörähtävät käyntiin ja propellit nostavat sen noin metrin korkeudelle leijumaan. Ilmassa käy tasainen surina. Kovempi tuulenvirekään ei haittaa kuvauskopterin paikallaan pysymistä. Ennen liikkeelle lähtöä kuvauskoperi on jo kerennyt tallentaa sijainnin, johon se voi tarvittaessa palata itsestään.

Kuluttajien kukkarolle sopivien kuvauskoptereiden tulo markkinoille on kasvattanut harrastajien lukumäärää Suomessa. Kuvauskoptereita, arkikielessä droneja, on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa, mutta vasta viimeisen parin vuoden aikana kuvanvakaajilla ja 4k-videokameroilla varustetut, kuluttajille suunnatut kuvauskopterit ovat tehneet ryntäyksen markkinoille.

DJI on teknologiayritys, joka on kuvauskoptereiden valmistuksessa selkeä edelläkävijä. Tammikuun lopussa se julkaisi helposti mukana kulkevan Mavic Airin. Siivet runkoa vasten taitettuina se on vain aikuisen kämmenen kokoinen.

Pieni koko voi helposti hämätä, mutta kyseessä on täysiverinen 4k-videokuvaa, 32 megapikselin panoraamakuvia ja 12 megapikselin valokuvia ottava kuvauskopteri.

Kuvauskopterin käyttöönotto oli helppoa. Akkujen latautuessa latasin puhelimelleni DJI GO-sovelluksen, jonka avulla kuvauskopteria ohjataan mukana tulevaan ohjaimeen liitettynä. Laitettuani kuvauskopterin akun paikoilleen käynnistin ensin kuvauskopterin ja sen jälkeen ohjaimen.

Sovellus neuvoi yhteyden muodostamisessa, jonka jälkeen laitoin puhelimen ohjaimen kiinnikkeisiin, avasin sovelluksen ja olin valmis ensilennolle.

Mavic Air on ohjattavissa kolmella tapaa: mukana tulevalla ohjaimella, puhelimeen ladattavalla sovelluksella tai pelkillä käden liikkeillä.

Rungossa on sensorit edessä, takana ja pohjassa, jotka tunnistavat esteet yli kymmenen metrin päästä.

Sensoreita hyödyntämällä DJI on pystynyt kehittämään kuvauskopterin, joka automaattisesti pysähtyy parin metrin päähän, jos jokin este estää etenemisen. Lisäksi on erikseen aktivoitavissa oleva toiminto, jonka avulla kuvauskopteri voi kiertää kohtaamansa esteen ja jatkaa lentoa.

Lennätin kuvauskopteria alkuun puiden korkeudella ja hain rutiinia sen ohjaamiseen. Olen vuosien varrella lennättänyt radio-ohjattavia helikoptereita, mutta niihin verrattuina tuntuma Mavic Airin ohjaamisessa oli omaa luokkaansa.

Kuvauskopteri seurasi ohjausta tarkasti, lensi vakaasti haluttuun suuntaan ja jäi paikalleen leijumaan, jos ohjaimista päästi irti. Kuvauskopteri palasi automaattisesti lähtöpisteeseen, kun akkujen varaus saavutti ennalta asetetun tason. Näin ei ollut vaaraa, että se olisi jäänyt matkalle.

Kuvaamista helpottamaan DJI on kehittänyt joukon automatisoituja kuvaustiloja, joilla kuka tahansa voi muutamalla napin painalluksella ottaa hyvälaatuisia otoksia.

Mavic Airin yksi hienoimmista ominaisuuksista on ActiveTrack, jonka avulla sen voi laittaa seuraamaan liikkuvaa kohdetta niin, että etäisyys ja kuvauskulma säilyvät samana. Tämä mahdollistaa hienot kuvakulmat esimerkiksi pyöräilyn, vaeltamisen ja kalastamisen kuvaamisessa.

Mavic Air suoriutuu hyvin kovassakin tuulessa. Suositusten mukaan sitä ei kannata nostaa ilmaan, jos tuulen nopeus on yli 10 m/s. Jos tuulenpuuska pääse yllättämään kesken lennon, niin Sport-tilaan asetettuna kuvauskopterin maksiminopeus on jopa 68 km/h. Näillä tehoilla sen ohjaaminen lähtöpisteeseen sujuu tasaisemmin.

YouTube oli jälleen kerran oiva opas. Ennen ensimmäistä lentoa selasin useamman tutoriaalin läpi ja tein mielessä listaa asioista, joita oli hyvä huomioida ennen lentoa ja lennon aikana. Lentotuntien kartuttua katsoin muiden vinkkejä kuvaamistyylin kehittämiseksi.

GoPro mullisti aikoinaan kuvaamisen mahdollistaen uudenlaiset kuvauskulmat välittäen katsojille vauhdin tunnun. Mavic Air nostaa totutun tason astetta korkeammalle. Käyttömahdollisuudet ovat monipuoliset, jälki on laadukasta ja vain taivas on rajana.

”– Kuvauskopteri seurasi ohjausta tarkasti, lensi vakaasti haluttuun suuntaan ja jäi paikalleen leijumaan, jos ohjaimista päästi irti.”
”– Mavic Air suoriutuu hyvin kovassakin tuulessa.”
”– Mavic Airin pieni koko voi hämätä, mutta kyseessä on täysiverinen 4k-videokuvaa, 32 megapikselin panoraamakuvia ja 12 megapikselin valokuvia ottava kuvauskopteri.”
Hyvä tietää:

- Säilytä aina näköyhteys kuvauskopteriin

- Älä lennätä kuvauskopteria ihmisjoukkojen tai muun liikenteen yläpuolella

- Lataa Droneinfo-sovellus (Android/iOS), www.droneinfo.fi