Koeajossa Suzuki Swift Hybrid

Uusi Suzuki Swift Hybrid on kevythybridi, jossa polttomoottorin yhteyteen on integroitu käynnistysgeneraattori, ISG. ISG toimii sekä laturina että starttina.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Viime vuonna esitelty, uuden sukupolven Suzuki Swift on nyt päivitetty houkuttelevammaksi. Autosta on tullut markkinoille taloudellisempi ja paremmin varusteltu Hybrid-malli.

Uusi Suzuki Swift Hybrid on kevythybridi, jossa polttomoottorin yhteyteen on integroitu käynnistysgeneraattori (ISG). Autolla ei voi ajaa pelkän sähkömoottorin voimin, mutta ISG auttaa kuitenkin pienentämään kulutusta ja tekee ajamisesta mukavampaa. ISG toimii sekä laturina että starttina.

Autossa on start/stop-toiminto, joka sammuttaa moottorin, kun kuljettaja vaihtaa vaihteen vapaalle ja nostaa kytkimen ylös. ISG:n ansiosta moottori käynnistyy nopeasti ja pehmeästi, kun on taas aika lähteä liikkeelle. Jarrutuksissa ISG ottaa jarrutusenergiaa, ja vastaavasti kiihdytyksissä avustaa osaltaan polttomoottoria.

Swiftin hybridijärjestelmä on suunniteltu kevyeksi ja lähes huomaamattomaksi. Järjestelmä lisää auton painoa vain 10 kiloa.

Ajossa kuljettaja ei juuri huomaa järjestelmän olemassaoloa, paitsi pienentyneenä polttoaineen kulutuksena. Suzuki Swift Hybridin yhdistetty kulutus on 4,5 l/100km, siis litran vähemmän kuin vastaava moottori ilman ISG:tä.

Hybridin CO2-päästöt ovat 101 g/km.

Hybridin polttomoottori on jo ennestään tuttu 1.2-litrainen Dualjet, joka tarjoaa tehoa 66 kW (90 hv) ja vääntöä 120 Nm.

Moottorin parina on 5-vaihteinen manuaali. Auto voisi kaivata vielä yhden vaihteen lisää, mutta tälläkin yhdistelmällä pärjää. Swiftin voimansiirron erikoisempi piirre on neliveto. Normaaliajossa auto on etuvetoinen, mutta pidon heikentyessä järjestelmä siirtää voimaa myös taka-akselille.

Hybrid-mallissa myös varustelua on päivitetty. Autossa on vakiona muun muassa LED-toimiset lähi- ja kaukovalot, kaukovaloavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, automaattinen ilmastointi, ajotietokone 4,2”-värinäytöllä, audiojärjestelmä 7” kosketusnäytöllä, peruutuskamera ja navigointi.

Swiftin nahkaverhoillussa ohjauspyörässä on korkeussäädön lisäksi etäisyyssäätö, myös takalasit toimivat sähköisesti. 16” kevytmetallivanteet ja tummennetut takalasit kuuluvat vakiovarusteluun.

Mukavuusvarusteiden lisäksi autossa on kattava turvavarustelu. Vakiona ovat muun muassa törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti, mäkilähtöavustin ja Sway warning -toiminto.

Sway warning käyttää samoja sensoreita kuin kaistavahti. Se tarkkailee auton liikkeitä ja varoittaa, jos auton huojunta kaistalla lisääntyy esimerkiksi kuljettajan väsymyksen johdosta. Hybrid-mallissa myötä myös taka-akselilla on levyjarrut.

Uuden Suzuki Swift Hybrid -mallin lähtöhinta on 18 689,00 euroa. Lisävarusteita ei ole oikeastaan muita kuin metalliväri. Kun ottaa huomioon auton varustelun, tuntuu hinta varsin edulliselta. Jatkossa Swiftin myynti keskittyy Suomessa tähän uuteen, hyvinvarusteltuun Hybrid-malliin.

”– Swiftin hybridijärjestelmä on suunniteltu kevyeksi. Järjestelmä lisää auton painoa vain 10 kiloa.”
”– Swiftin voimansiirron erikoisempi piirre on neliveto.”