Koeajossa SsangYong Rexton D22 4x4

Automarkkinoilla katumaasturitarjonta on todella monipuolinen, mutta perinteiset maasturit ovat kadonneet lähes kokonaan. Onneksi vielä muutamia vaihtoehtoja löytyy, joista yksi on korealainen SsangYong Rexton.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

SsangYong Rexton on uudistunut täysin. Nyt on vuorossa auton neljäs mallisukupolvi. Tosin edeltävästä Rextonista on otettu niin iso harppaus eteenpäin, että kyseessä voisi olla jo viides sukupolvi. Uusi SsangYong Rexton on entistä tilavampi ja paremmin varusteltu.

Vaikka Rexton on edelleen aito maasturi, on se selvästi aikaisempaa ylellisempi, ja kilpailee entistä vahvemmin premium-katumaasturien kanssa.

SsangYong Rexton on 4,85 m pitkä, leveyttä on melkein kaksi metriä ja korkeutta löytyy yli 1,8 metriä. Auto antaa varsin massiivisen vaikutelman itsestään. Akseliväliä on venytetty 30 mm mittaan 2865 mm.

Nämä lisäsentit on hyödynnetty matkustamon puolella kasvaneina sisätiloina. Auto tarjoaakin hyvät tilat viidelle. Takapenkin takaa löytyy vielä pieni yksiö, sillä tavaratilan koko on huimat 820 litraa.

Auto on saatavissa myös 7-paikkaisena, jos kyytiin pitää saada enemmän matkustajia.

Suomeen Rextonia tuodaan vain hyvinvarusteltuna. Autossa on vakiona mm. avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, nahkaverhoilu, sähkösäätöiset etuistuimet, lämmitettävä nahkainen ohjauspyörä, lämmitettävät takapenkin reunapaikat, audiojärjestelmä 9,2” kosketusnäytöllä, navigointi, peruutuskamera ja pysäköintitutkat edessä ja takana, sadetunnistin ja kaukovaloavustin. Varustelu on premium-tasoa, mutta hallintalaitteet on edelleen toteutettu niin, että niistä saa otteen myös hansikkaat kädessä. Ainoastaan kosketusnäyttöä joutuu operoimaan paljain käsin.

Auton 224 millin maavaran huomaa autoon noustessa. Kyytiin saa melkein kiivetä. Oven alareuna jatkuu alas asti, minkä ansiosta sivuhelma pysyy puhtaana. Näin autosta selviää siistein housunlahkein myös maastoreitin päätteeksi. Auton korkeudesta on etua liikenteessä. Rextonin ratissa todella katselee muiden autojen yli.

Rextonin moottori on 2.2-litrainen diesel, jonka teho on 133 kW (181 hv) ja vääntö 420 Nm. Vaihteisto on Mercedes-Benzin suunnittelema 7-vaihteinen automaatti. Moottorin huippuvääntö on käytössä kierrosalueella 1600-2600 rpm, minkä huomaa selvästi ajossa.

Heti kun kierrokset nousevat hieman tyhjäkäyntiä korkeammalle, liikahtaa iso maasturi yllättävän pirteästi. Ison maasturin liikuttaminen vaatii myös energiaa, mikä näkyy polttoaineen kulutuksessa. Auton yhdistetty kulutus on 8,1 l/100km ja CO2-päästöt 213 g/km.

Rextonia voi kutsua aidoksi maasturiksi, sillä autossa on edelleen tikapuurunko ja erilliskori. Jousitus on hieman pintakova, mutta toisaalta isommat epätasaisuudet Rexton ylittää todella pehmeästi. Auton nelivetojärjestelmä tarjoaa kolme eri ajotilaa; takaveto (2H), nopea neliveto (4H) ja hidas neliveto (4L). Takavedon (2H) ja nelivedon (4H) välillä voidaan vaihtaa vauhdissa, kunhan nopeus on alle 100 km/h.

Vaihteistossa on valittavissa myös Winter-asento talviajoa varten. Kuljettajan apuna ovat toki myös ajovakaudenhallintajärjestelmä, alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin.

SsangYong Rextonin lähtöhinta on 58 390 euroa. Se on myös aika lähelle auton kokoishinta, sillä lähes kaikki on autossa vakiona. Lisävarusteena on oikeastaan vain metalliväri.

Jos auton haluaa 7-paikkaisena, nostaa se hintaa noin 1500 euroa. Jos tarvitset tai vain haluat ISON auton, on Rexton ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Se on hieman leppoisampi kuin sporttinen katumaasturi, ja samalla pirteän erilainen vaihtoehto katumaasturien joukossa.

”– Rextonin ratissa todella katselee muiden autojen yli.”
”– Jousitus on hieman pintakova, mutta toisaalta isommat epätasaisuudet Rexton ylittää todella pehmeästi. ”