Koululaiset starttaavat syksyyn:

Teksti ja kuvat: Ari Stenius

Koulut alkavat ja useissa perheissä on käynyt kova sutina. Koululainen tarvitsee vaatteita, välineitä ja tarvikkeita.

Viime vuosien tieto- ja viestintäteknologian kehitys on tuonut koulumaailmaan uusia välineitä ja uutta ajateltavaa.

Kempeleen Linnakangastalon koulun rehtoriTimo Kalermotunnustaa tosiasiat:

– Oppimisympäristö on sähköistynyt, hymähtää Kalermo, joka sanojensa mukaan hieman vanhanaikaisena pohdiskelee koulumaailmaa.

– Yhteiskunta muuttuu ja tulevaisuuteen pitää kouluissakin valmistautua. Perinteinen lukutaito ei enää riitä, vaan nykytermin mukainen monilukutaitoisuus täytyy hallita eikä koulu voi sulkeutua ympäröivältä kehitykseltä, sanoo Kalermo.

Rehtori tietää sähköisten aineistojen olevan jo kaikkien saatavilla, mutta Kalermolla on toivomus.

– Lapset tarvitsevat monenlaisia elämänvalmiuksia kasvaessaan aikuisiksi ja työelämään. Nykyiset laitteet ovat luontevia ja palvelevia ”työkaluja”, mutta toivoisin, ettei tablettien ja älypuhelimien käyttäjistä tule laitteidensa renkejä. Käyttäjän pitäisi olla isäntä, miettii Kalermo.

Kalermon työhuoneen ovipielessä lukee Linnaherra koulun nimiteeman mukaisesti, mutta rehtori ei halua opettaa liikaa teknologiasuhtautumisessa.

– Koulun tehtävä on antaa tukea ja ohjata elämään. Näissäkin asioissa pitää löytää toimivat ajatukset siitä, miten nykytekniikkaa voi hyödyntää oppimisessa. Kannattaa olla kriittinen siinä, ettei some-kulttuuri peitä tai unohduta sosiaalisten perusasioiden oppimista.

– Vanhemmilla ja koululla on vastuunsa lasten ja nuorten valvonnasta ja ohjauksesta myös näiden asioiden kanssa.

rehtori kalermo toistaa puhelimien, ipadien ja tablettien tarpeellisuuden koulussa, mutta lähinnä tukimateriaalina ja oppimisen avuksi ja hyödyksi.

– Koulujen alkuopetus on perustaitojen opettamista. Laitteiden hallinta on osa elämää ja sitäkin opetetaan jatkossa entistä enemmän, mutta luontaisten perustaitojen, kuten sosiaalisten perusasioiden, yhteistyötaidot, vuorovaikutusten ja keskustelun ja viestien välittäminen ihmisten välillä on edelleen tärkeä tehtävä, painottaa Kalermo.

Puhelimet ovat olleet pitempään arkisia yhteydenpitovälineitä koululaisten ja vanhempien välillä.

Vanhemmat haluavat varmistaa päivän ja koulumatkojen sujuneen hyvin.

Myös yhteyden kavereiden kanssa ovat tehneet puhelimista lähes välttämättömyyden.

Koulunsa aloittavat ekaluokkalaiset ovat nykyisin hyvin osaavia älylaitteiden kanssa ja yhä useamman koululaisen repussa on tabletti.

– Tablet-laitteiden kohdalla vanhemmat useimmiten antavat lasten käyttöön perheen yhteisessä käytössä olevan tablet-laitteen ja sinne luodaan lapsille oma käyttäjäprofiili turvarajoituksineen. Toisaalta keskihintojen tullessa alaspäin myös tabletien yleistyminen perheen lasten viihdelaitteina yleistyy, jolloin saatetaan hankkia edullisempi tablet vain lapsille, sanoo Suomen markkinoinnista vastaava Jani Hermansson ASUS Nordicista.

Asiakkuusvastaava Vesa AlataloViestimaa Oy:stä on huomannut koulujen alkamisen vaikutukset.

– Yhteydenpito uudessa ajassa, koululaisena, on lapsille tärkeää. Vanhempien ja kavereiden pitää olla soiton päässä, tietää Alatalo.

Alatalo sanoo kosketusnäyttöisten laitteiden olevan kysytyimpiä ja netti sekä rajoittamaton data ovat perustellusti halutuimpia.

– Hinnat ovat puhelimissa sadasta kahteen ja puoleen sataan euroon sekä keskihintaisissa tableteissa 200-300 euroa, arvioi Alatalo.

Alatalo suosittaa tutustumaan laitteisiin kunnolla. Hän muistuttaa esimerkiksi älypuhelimen helpottavan koululaisen arkea monin tavoin, kunhan lapsella on perusasiat hallussa ja hän osaa myös pitää huolta laitteestaan.

”Koulunsa aloittavat ekaluokkalaiset ovat nykyisin hyvin osaavia älylaitteiden kanssa ja yhä useamman koululaisen repussa on tabletti.”