Ford Transit Connect:

Ford on uudistanut lyhyen ajan sisään koko hyötyajoneuvomallistonsa. Osa uutuuksista on jo markkinoilla ja loput ovat tulossa lähiaikoina. Transit Connect on mainio ajoneuvo myös kaupunkiasukkaan kuljetustarpeisiin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Koska muutoksia on tullut runsaasti, on hyvä tehdä pikainen kertaus Fordin tarjontaan. Pienimmästä suurimpaan Fordin hyötyajoneuvomalliston muodostavat Fiesta Van, Transit Courier, Transit Connect, Transit Custom ja suurimpana Transit. Eli Transit-nimi ei viittaa enää ainoastaan yhteen malliin, vaan toimii koko mallistoperheen yhteisenä nimittäjänä. Lisäksi löytyvät henkilökuljetuksiin soveltuvat Tourneo-versiot.

Otimme koeajoon kevyempään sarjaan kuuluvan Ford Transit Connect-pakettiauton. Se riittää pienempiin kuljetustarpeisiin ja soveltuu kompaktien mittojensa ansiosta erityisen hyvin kaupunkiympäristöön. Transit Connect on saatavissa kahtena versiona; joko lyhyellä (L1) tai pitkällä akselivälillä (L2). Tämän lyhyemmän L1-mallin kokonaispituus on 4418 mm ja tavaratilan koko 2,9 kuutiota. L2-malli on 40 cm pidempi ja tarjoaa kuormatilaa 3,6 kuutiota. Kantavuutta löytyy jopa 750 kg (L2). Sivuliukuovi ja sivulle aukeavat takaovet kuuluvat vakiovarustukseen. Takaovet voi korvata takaluukulla.

Pakettiautossa väliseinä yleensä erottaa selvästi matkustamon ja kuormatilan toisistaan. Transit Connect-mallin venyttää tavaratilaa matkustamon puolelle väliseinässä olevan luukun avulla. Tämä helpottaa pitkien tavaroiden kuljetusta. Väliseinässä olevan luukun ja etumatkustajan istuimen taittomekanismin ansiosta L1-mallilla on mahdollista kuljettaa 3,0 metrin pituisia ja L2-mallilla vastaavasti 3,4 metrisiä tavaroita.

Kuormatilan koko on ratkaiseva tekijä pakettiautoa valittaessa, mutta myös matkustamon pitää olla viihtyisä. Auton ulkomitat huomioiden Transit Connectin matkustamo tuntuu todella avaralta. Tuulilasi on valtava ja katto on korkealla. Kuljettajan pakalta käsin auto tuntuukin aluksi paljon isommalta kuin se todellisuudessa onkaan. Kohtuullisen pitkä keula katoaa näköpiiristä, joten siihen joutuu aluksi totuttelemaan. Parkkitutka ja peruutuskamera ovat saatavissa lisävarusteena.

Ohjauspyörän ja penkin säätöjen ansiosta ajoasennosta saa varsin mukavan. Parisataa kilometriä taittuu helposti yhdellä istumalla. Etumatkustajan kaksoisistuimelle mahtuu periaatteessa kaksi istumaan eli auto on rekisteröity kolmelle. Käytännössä auto on kuitenkin kaksipaikkainen. Keskimmäisen selkänojan saa kaadettua penkkien väliin käsinojaksi ja reunimmaisen istuimen saa nostettua ylös, jos pitää kuljettaa pidempiä esineitä. Matkustamon katonrajasta löytyy hattuhylly, jonne mahtuvat pienemmät tavarat ja paperit.

Auton keskikonsoli ja mittaristo noudattavat samaa tyyliä kuin Fordin henkilöautoissa. Myös varusteita ja ominaisuuksia löytyy lähes yhtä runsaasti. Transit Connectin Trend-varusteluun kuuluvat vakiona mm. manuaalinen ilmastointi, radio/cd-soitin, lämmitettävä tuulilasi, sähkötoimiset sivulasit ja peilit, kaukosäätöinen keskuslukitus ja Ford SYNC-järjestelmä sisältäen Bluetooth handsfreen.

Moottoriksi on valittavissa joko EcoBoost-bensamoottori tai 1.6-litrainen diesel eri tehoversioina. Koeajoimme 75-hevosvoimaisen version, joka edustaa taloudellisnta vaihtoehtoa. Sen yhdistetty kulutus on 4,8 l/100km ja CO2-päästöt 115 g/km. Koeajolla kulutus oli 6,2 l/100km. Tämä malli on myös edullisin dieselversio 24 036 euron lähtöhinnalla. Transit Connect-malliston hinnat alkavat 23 213 eurosta (1.0 EcoBoost).