Lähes kaikki formulakuljettajamme ovat aloittaneet uransa kartingista.

Teksti: Reetta Reinman

Karting-auton ratista ovat formulamaailman huipulle ponnistaneet muun muassa Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen . Formulan ohella myös monien muiden autourheilumuotojen kilpailijat ovat ensin ajaneet kartingia.

Jyväskylän Karting Centerin toimitusjohtaja Mikko Mennala , miksi karting on hyvä lähtökohta autourheilussa kilpauralle tähtääville?

– Siitä yksinkertaisesta syystä, että karting-harrastuksen voi aloittaa jo hyvin nuorena, 4-5-vuotiaana ja kilpailemaan siinä pääsee 7-vuotiaana. Karting on ainut autourheilulaji, jossa voi kilpailla noin nuorena, Mennala vastaa.

Paitsi ajotaitoja karting harjaannuttaa Mennalan mukaan erinomaisesti koordinaatiokykyä sekä opettaa kurinalaisuutta.

– Radalla on säännöt, joiden puitteissa ajetaan.

Jyväskylä Karting Centerillä on sisä- ja ulkorata. Sisärata sijaitsee Vaajakosken teollisuustalossa, 2700 neliön hallissa, jossa on automaattinen häkäarvojen mukaan säätyvä ilmanvaihto.

Sisäradan pituus on noin 270 metriä. Rata on reunustettu ja kurvitettu valleilla, jotka tuova ajamiseen ” vaudin ja vaarallisten tilanteiden tunnun”. Pitää reagoida ja kääntää rattia koko ajan ja silmänräpäyksessä. Vauhti sisäradalla ei kuitenkaan nouse kuin viidenkympin kieppeille.

– Vaajakosken sisäradalle pääsee ajamaan siten, että tulee paikan päälle ja alkaa ajaa.

Ajokalusto – saksalaiset Rimo Evo6 -kartingautot – ovat vuokrattavissa.

Kymmenen minuutin kurvailut sisäradalla maksavat 15 euroa.

– Kilpailumielessä kartingia harrastavat hankkivat yleensä oman karting-auton. Junioriversion saa 1000-2000 eurolla. Kilpailutoiminnan lisääntyessä ja vaatimusten kasvaessa kaluston kustannukset toki nousevat, sanoo Mennala

Jyväskylä Karting Centerin ulkorata eli Ruuhimaki Circuit Rata sijaitsee Lievestuoreella Jyväskylän lähellä. Reilun 1,2 kilometrin pituinen ja kahdeksan metrin levyinen rata on valmistunut kesällä 2000. Jyväskylän ulkorata täyttää kansainvälisten karting-kilpailujen ratamitat.

Verkkaisimmat karting-autot kulkevat radalla noin 80 kilometrin tuntinopeudella.

Vuokrattavana kalustona myös ulkoradalla on saksalaisen Rimo-merkin kartingautot.

– Rimo on nimenomaan vuokrattaviin kartingautoihin erikoistunut merkki. Rimon laatuun luottavat parhaisiin kuuluvat sisä- ja ulkoradat ympäri maailman, kuten Ralf Schumacher Kart & Bowl Center ja Michael Schumacher Kart & Event-Center. Rimo on läpäissyt tiukat saksalaiset TÜV-turvallisuustestit ainoana kartingautomerkkinä maailmassa, Mennala kertoo.

Ruuhimäki Circuit Radalla on hehtaarin laajuinen, asfaltoitu varikkoalue.

– Tämä poikkeuksellisen suuri varikkoalue mahdollistaa esimerkiksi raskaankaluston esittelyihin loistavat puitteet, toteaa Mennala.

Ulkorata on avoinna lumista lumiin.

Siellä ajetaan kartingia monentasoisissa kilpailuissa: SM-osakilpailuissa ja kaupallisten karting-sarjojen osakilpailuissa. Kilpailutoimintaa on myös juniorikuskeille ja varttuneille ratinkääntäjille.

Tuorein huippunimi Jyväskylän Kartingin riveissä ajava on SM-hopeaa tänä vuonna voittanut Henri Sääskilahti.

Jyväskylä Karting Center Oy on perustettu vuonna 1995. Yritys työllistää sesongista riippuen 4-6 henkilöä.

– Varsinaisen ajoharrastustoiminnan lisäksi meillä järjestetään runsaasti myös esimerkiksi yritysten kokouksia ja saunailtoja sekä muita yritystapahtumia, Mikko Mennala kertoo.