Uuden Fiat Ducato Camperin ominaisuudet siirtyvät suoraan moneen matkailuautomalliin

Yksi suosituimmista matkailuautojen pohjana käytettävistä pakettiautoalustoista, eli Fiat Ducato, on uudistunut.

Teksti: Janne SuomalainenKuvat: Fiat Group

Fiat Ducato pakettiautoalustan uudistumisen johdosta myös monet muut matkailuajoneuvojen valmistajat ovat esitelleet uusia malleja. Samalle pakettiautoalustalle rakennetut puoli-integroidut matkailuautot jakavat saman ohjaamon, keulailmeen ja moottoritekniikan. Uuden Ducaton ominaisuudet siirtyvätkin suoraan moneen matkailuautomalliin.

Fiat Ducato on saatavissa viidellä eri akselivälillä, kuudella koripituudella ja neljällä moottorilla, joten se soveltuu monen erikokoisen matkailuauton lähtökohdaksi. Ducaton runko on suunniteltu tarjoamaan hyvä vääntöjäykkyys ja matalalattian ansiosta helppo kyytiin nouseminen.

Levennetty taka-raideleveys (1980 mm) tarjoaa enemmän poikittaista tilaa oleskelutiloihin. Ducaton etuosa on suunniteltu kokonaan uudelleen tarjoamaan kuljettajalla hyvä näkyvyys, helpottamaan huoltotoimenpiteitä ja parantamaan moottorin jäähdytystä. Uusi etuosa muodostuu neljästä erikseen irrotettavasta osasta, jotta mahdollistetaan nopea ja taloudellinen huolto.

Koska kuljettajan paikalla pitää viihtyä usein pitkiäkin aikoja, on ohjaamon suunnittelulla iso merkitys. Tavoitteena on mahdollisimman toimiva ja viihtyisä kokonaisuus. Uudessa Ducatossa kojelaudalle sijoitettu vaihdevipu jättää enemmän vapaata tilaa sekä sallii tasaisen lattian avulla suuremman sisätilan ja helpomman liikkumisen.

Ohjauspyörä on säädettävä. Uudet etuistuimet on suunniteltu erityisesti matkailuautokäyttöön.

Kojelautaan integroitu radio/cd-soitin huolehtii viihtyvyydestä. Se on saatavissa myös isolla näytöllä ja navigoinnilla. Ilmastointi on joko manuaalinen tai automaattinen, ja voidaan varustaa myös lisälämmittimellä. Ducatossa on valmius myös takaosan ilmastointiin.

Fiat Ducatossa on neljä dieselmoottorivaihtoehtoa tehoiltaan 115-177 hevosvoimaa. Moottorit ovat nelisylinterisiä ja iskutilavuudeltaan 2.0, 2.3 ja 3.0 -litraa.

Suosituimpia vaihtoehtoja ovat 2.3-litraiset mallit (130 hv ja 148 hv). Niiden huippuväännöt ovat 320 Nm ja 350 Nm. Malliston huipulla on 3.0-litrainen, 177 hv ja 400 Nm tuottava moottori.

2.0-litraisen , 115-hevosvoimaisen moottorin yhteydessä on 5-vaihteinen manuaalivaihteisto. Muiden moottoreiden yhteydessä vaihteisto on 6-pykäläinen manuaali. Näiden moottoreiden yhteydessä on valittavissa myös Comfort-Matic eli automatisoitu manuaalivaihteisto.

Vaihteistossa on kaksi eri vaihto-ohjelmaa. Normaali ajotila tarjoaa rentouttavan ajokokemuksen ja pienemmän polttoaineenkulutuksen tietokoneen huolehtiessa vaihtamisesta. Up-painikkeella voi kytkeä erityisesti matkailuautolle suunnitellun ajo-ohjelman. Se optimoi moottorin tehojen hyödyntämisen raskaalla kuormalla tai jyrkissä ylä- ja alamäissä ajettaessa. Comfort-Matic mahdollistaa myös kuljettajan itsensä tekemät vaihdot.

Ajoturvallisuutta ja -mukavuutta parantaviin varusteisiin lukeutuvat mm. vakionopeudensäädin, nopeudenrajoitin, ajovakaudenhallinta, mäkilähtöavustin, alamäkihidastin, kaistavahti ja sadetunnistin.

Moottori- ja varustetarjonnassa on matkailuautovalmistajakohtaisia eroja. Tarkempiin ominaisuuksiin kannattaakin tutustua mallikohtaisesti. Uudistuneen Fiat Ducaton voi silti ennustaa säilyttävän suosionsa monen matkailuauton lähtökohtana.

”Up-painikkeella voi kytkeä erityisesti matkailuautolle suunnitellun ajo-ohjelman.”