Koeajossa BMW 330e Sedan

Jos BMW:n perässä näkyy pieni e-kirjain, merkitsee se sähköistettyä voimalinjaa.

Yksi uusista vahvistuksista BMW:n kasvavassa hybridimallistossa on toisen sukupolven BMW 330e.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

BMW 330e Sedanin sähköisen voimalinjan muodostavat nelisylinterinen bensiinimoottori, sähkömoottori ja 8-portainen automaattivaihteisto.

2.0-litrainen, turboahdettu bensiinimoottori tuottaa tehoa 135 kW (184 hv). Sen parina on sähkömoottori, joka tarjoaa 50 kW (68 hv).

Hybridijärjestelmän yhteenlaskettu teho on 185 kW (252 hv) ja vääntö 420 Nm.

Sähkömoottori voi hetkellisesti tuottaa 83 kW:n (113 hv) huipputehon. Tämän Sport-ajotilassa käytössä olevan XtraBoost-toiminnon ansiosta auton huipputeho on hetkellisesti jopa 215 kW (292 hv).

Koeajettu BMW 330e Sedan -hybridi liikkuu tarvittaessa todella reippaasti. Lisäpotkun ansiosta BMW 330e kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 6,0 sekunnissa.

Autolla pääsee edelleen nauttimaan myös suorituskyvystä, vaikka arkiajo sujuukin yleensä rauhallisemmin, usein pelkällä sähköllä.

Hybridijärjestelmä tarjoaa kolme eri ajotilaa: Hybrid, Electric ja Sport.

Auto käynnistyy aina Hybrid-tilassa. Järjestelmä valitsee ajotilanteen mukaan järkevimmän voimanlähteen, tai niiden yhdistelmän. Jos auton on muistanut ladata ennen lähtöä, voi ajo alkaa pelkän sähkömoottorin voimin.

Täydellä latauksella on mahdollista päästä jopa 60 kilometriä päästöttömästi pelkällä sähköllä.

Käytännössä ajomatka täydellä latauksella on noin 40 kilometriä ajoreitistä ja -tyylistä riippuen.

Hybrid-tilassa auton huippunopeus sähkömoottorilla on 110 km/h. Electric-tilassa, joka käyttää pelkkää sähkömoottoria mahdollisimman pitkään, maksiminopeus on 140 km/h. Kovemmissa nopeuksissa akku tosin tyhjenee hyvin nopeasti.

Yleensä matka-ajossa kannattavin valinta on polttomoottori. Sähköllä ajaminen on taloudellisinta hitaassa kaupunkiajossa. Vaihdekepin vieressä olevalla painikkeella voi auton käskeä säästämään virtaa kaupunkiajoa varten. Aina kannattaa kuitenkin hyödyntää sähköä mahdollisimman paljon, varsinkin jos seuraavaksi on mahdollista päästä lataukseen.

Sähkömoottorin akku on sijoitettu takapenkin alle. Tämän johdosta tavaratila on hieman pienempi kuin sisarmalleissa. 375 litran kontti tarjoaa kuitenkin riittävästi tilaa matkalaukuille tai harrastusvälineille. Kesällä mallisto täydentyy BMW 330e Touring -farkkumallilla sekä nelivetoisilla xDrive -versioilla.

BMW 330e on saatavissa samoilla varustetasoilla kuin muutkin BMW:n 3-sarjalaiset. Valittavissa on Business, Sport, Luxury ja M Sport -varustelutasot.

Malliston hinnat alkavat 53 875 eurosta. Koeajettu M Sport -varustelu edustaa malliston huippua korostaen auton urheilullista luonnetta.

M Sport -varusteluun kuuluvat muun muassa näyttävämmän ulkoasun tarjoava aerodynamiikkapaketti, 18” vanteet, M Sport jarrut ja alusta, Sport-automaattivaihteisto ja urheilulliset etuistuimet.

M Sport -mallin lähtöhinta on 59 156 euroa.

Myyntiin on tullut myös Charged Edition -erikoismallisto, jolloin lähtöhinta on 49 292 euroa, ja M Sport -varustelulla 54 568 euroa.

”– Jos auton on muistanut ladata ennen lähtöä, voi ajo alkaa pelkän sähkömoottorin voimin. ”