Koeajossa:

Nissanin uusi X-Trail seuraa tiukasti Qashqain jalanjäljissä, ainakin muotoilun osalta. Autojen välillä on selvää sukunäköä. Pelkän keulan perusteella ei välttämättä heti tunnista kumpi on kyseessä, paitsi että X-Trail on tietysti vähän massiivisempi.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Jos edeltävä X-Trail edusti kulmikkaampaa, maastoon suunniteltua automallia, on tämä uutukainen virtaviivainen ja näyttävä, selvästi urbaaniin ympäristöön suunnattu katumaasturi. Uutuus on pidempi ja levämpi, mutta matalampi kuin edeltäjä. Samalla kuitenkin auton painoa on saatu pudotettu 90 kg. Esimerkiksi takaluukku on valmistettu nyt pääosin muovista.

Akseliväli on kasvanut huimat 76 mm ja sen myös huomaa. Myös takapenkillä on todella mukavasti polvitilaa aikuiselle. Takapenkin istuimissa (jaettu 2/3-osissa) on sekä etäisyyssäätö että kallistusmekanismi. Näin tavaratilan kokoa saa säädettyä tarpeen mukaan. Vakiona tavaratila tarjoaa 550 litraa, mutta jos takapenkin selkänojat kaataa alas, saa käyttöönsä jo lähes 2000 litraa tavaratilaa. X-Trail sopii myös isommalle perheelle, sillä auto on saatavissa myös 7-paikkaisena versiona.

Ainoa moottorivaihtoehto näin alkuun on 1.6-litrainen dieselmoottori. Se tarjoaa tehoa 130 hv ja vääntöä 320 Nm. Auto on valittavissa etuvetoisena tai nelivetoisena. Moottorin parina on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto. Etuvetomallin saa myös Xtronic-automaattivaihteistolla. Koeajoimmme nelivetomallin, jossa moottorin parina on siis manuaalivaihteisto. Automaatti sopisi ison katumaasturin luonteeseen paremmin, mutta laajalla kierrosalueella käytössä olevan, runsaan väännön ansiosta auto on miellyttävä ajaa myös manuaalivaihteistolla.

Nelivetoisessa X-Trailissa on Nissanin elektroninen ALL MODE 4x4i-järjestelmä. Neliveto ei ole jatkuva, vaan sen saa käyttöön tarpeen mukaan. Näin polttoaineenkulutus on pienempi normaalissa ajossa, jossa nelivedon käyttötarve on kuitenkin aika vähäinen. Vaihdekepin vierestä löytyvällä kiertokytkimellä voi valita etuvedon, automaattisen nelivedon tai lukitun nelivedon. Kun automaattinen neliveto on valittuna, järjestelmä siirtää voimaa takapyörille tarpeen mukaan. Lukittua nelivetoa voidaan käyttää hankalissa paikoissa ja hiljaisissa ajonopeuksissa.

Taloudellisin vaihtoehto on manuaalivaihteinen etuveto. Sen yhdistetty kulutus on 4,9 l/100km ja CO2-päästöt 129 g/km. Nelivetomallilla vastaavat lukemat ovat 6,2 l/100km ja 139 g/km. Ensi vuonna moottorivalikoima monipuolistuu 1.6-litraisen, 163-hevosvoimaisen DIG-T-bensiinimoottorin muodossa.

Valittavana on neljä varustelutasoa eli Visia, Acenta, Business 360 ja Tekna. Visia tarjoaa hyvän perusvarustelun, mutta kannattaa suunnitella vähintään Acenta-mallia. Se tarjoaa mm. automaattisen ilmastoinnin, pysäköintitutkat, automaattiset ajovalot ja tummennetut takalasit. Tämä koeajettu Business 360 sisältää lisäksi mm. avaimettoman järjestelmän, sähkötoimisen takaluukun ja kattavan valikoiman viihde- ja turvallisuusteknologiaa. Mukana on mm. Around View Monitor -kamerajärjestelmä, mikä auttaa ison auton taskupysäköinnissä ja peruuttamista ahtaissa parkkihalleissa. Huippumallina on Tekna-varustelu sisältäen lisäksi mm. nahkaverhoilun ja LED-ajovalot.

X-Trail -malliston lähtöhinnat sijoittuvat 31 891 ja 42 290 euron välille. Tämän nelivetoisen, Business 360-varustellun mallin lähtöhinta on 39 190 euroa. Hinnat tuntuvat varsin kilpailukykyisiltä. Malliston lähtöhinta kuulostaa jopa edulliselta. Tosin kannattaa suunnitella heti parempaa varustelutasoa (Acenta tai Business 360), mikä nostaa hintaa 2000-3000 euroa.