Jenkkiautoissa Paimelan Paroni ihailee ennen kaikkea niiden luonnetta ja sielua.

Hän oikoo käsityksiä, joiden mukaan amerikanraudat olisivat saastuttavia bensasieppoja.

Teksti: Reetta Reinman Kuvat: Paimelan Paroni

R eijo Valkama eli ”Paimelan Paroni ” hankki ensimmäisen jenkkiautonsa reilut 30 vuotta sitten. Kyseinen 82-vuosimallia oleva Chevrolet Caprice palveli Valkaman silloisen paintball-varusteita maahantuovan ja markkinoivan yrityksen jenkkitaksina Suomen lisäksi myös muissa Pohjoismaissa. Valkama asui perheineen tuolloin Seinäjoella, Etelä-Pohjanmaalla.

Nurmosta kotoisin oleva, nyt 54-vuotias Reijo oli Seinäjoella asuessaan palkkatyössä SOK:n ja Fazerin leipomoissa. Seinäjoelta hän siirtyi 2000-luvun alussa Vantaan Fazerin leipomon leipomopäälliköksi. Koti muutettiin lähemmäs, Hollolaan.

– Ehdin olla leipomoalalla reilut 25 vuotta. Kymmenisen vuotta sitten jäin leipomohommista pois päätoimiseksi yrittäjäksi. Leipomoalalla toki myös tein yrittäjäluonteista työtä, koska yksiköiden vetäjänä olin niistä tulosvastuussa: kulut piti pitää kurissa ja tulot olla suuremmat kuin menot.

Amerikanautoihin Valkama jäi kertalaakista koukkuun.

– Ensin oli yksi, sitten vähän päästä kaksi, sitten neljä, sitten kuusi!

– Olennaisin asia jenkkiautoharrastukseni kasvulle oli se, kun hankimme 2000-luvun alussa Hollolasta, Paimelan kylästä maatilan, jonka navettaa ei ollut käytetty navettana enää vuoden 1960 jälkeen. Siellä oli hyvin tilaa harrasteautoilleni sekä sopiva tila vanhojen amerikanautojen tuunaamiselle muille autoharrastajille ajokuntoon. Jenkkiautojen autokauppa lähi siitä, kun autojani katsomassa käyneet kyselivät, ovatko ne myynnissä, Valkama muistelee.

Amerikanautot sekä muut harrasteautot muodostavat tätä nykyä Paimelan Paronin autoliikkeen perusvalikoiman. Noin sadan auton valikoimissa amerikanautoja on reilut puolet. Tällä hetkellä vanhin jenkkiauto on 1960-luvulta. Harrasteautojen ohella on myös työkäyttöön sopivia, vahvoja nelivetoisia jenkkejä.

Osan myytävistä jenkkiautoista Paimelan Paroni tuo itse maahan, pääsääntöisesti Keski-Euroopasta, Englannista ja Japanista.

– Autoliikkeiden valikoimiin jenkkiautoja on hyvin myynnissä Suomessakin, samoin niiden varaosia.

– Valikoimissamme olevat erikoisemmat jenkki- ja muut harrasteautot, ovat siinä mielessä erikoisia, että niiden arvo pysyy samana tai nousee, kun yleensä autoille käy päinvastoin. Meidän autoissamme on luonnetta ja sielua, Valkama kuvailee autoliikkeensä valikoimaa.

Valkaman yritys myös rakentaa juuri asiakkaan toiveen mukaisen harrasteauton ja katsastaa sen ajokuntoon. Paimelan Paroni työllistää autokaupassa ja -korjaamossa Reijon lisäksi kolme henkilöä.

Reijo Valkaman ja hänen vaimonsa Janika Taljan monialayritykseen kuluu Paimelan Paroni -autoliikkeen lisäksi autokorjaamo- ja huoltoasema Route24, polttoainemyynti sekä ravintoloita ja verkkokauppa. Työntekijöitä on yhteensä nelisenkymmentä.

Ravintolatoiminta pyörii koronan vuoksi noutomyyntiperiaatteella.

– Take a way -toiminta on ravintoloille taloudellisesti yhtä tyhjän kanssa. Lähinnä se toimii asiakkaille edes jonkinlaisena muistutuksena, että täällä ollaan, kun ravintolat taas joskus saavat avata ovensa, Valkama pohtii.

Nimen Paimelan Paroni Reijo kertoo saaneensa entisen työkaverinsa vitsailevasta naljailusta.

– Vantaalla Fazerin leipomossa työkaverini naljaili minulle, mitäs Paimelan Paroni, kun olimme Janikan kanssa ostaneet maatilan Hollolan Paimelasta.

Myöhemmin se jalostui heidän yrityksensä nimeksi.

Jenkkiautojen ostajille Valkama sanoo aina ”varoituksen sanoja”.

– Kerrasta jää yleensä koukkuun!

– Vitsit vitsinä, vakavasti ajatellen jenkkiautoilu on oikein mukava ja yhteisöllinen harrastus. Samanhenkiset ihmiset kokoontuvat yhteisen kiinnostuksen kohteen ympärillä; on paljon kiinnostavia, yhteisiä puheenaiheita ja mukavaa yhteistä tekemistä, Valkama pohdiskelee.

Jenkkiautojen imu rakentuu Valkaman mukaan vuosikymmenestä toiseen samalle kaavalle:

– V8-moottorin äänet ja iso kori!

Hän oikoo mielikuvia, että amerikanraudat olisivat bensasyöppöjä saastuttajia.

– USA on aina ollut myös autoteollisuudessa edelläkävijä, esimerkiksi katalysaattorit ovat olleet siellä autoteollisuudessa arkea jo 1970-luvulla. Samoin myös jenkkiautoissa moottorin teho suhteessa sen iskutilavuuteen on kasvanut merkittävästi. Uudemmat jenkkiautot ovat polttoaineen kulutukseltaan tavallisten perheautojen luokkaa. Toki viritetty malli, jolla vielä antaa kunnolla kenkää, hörppäisee enemmän! Mutta on muistettava myös se, moottorin vääntö liikuttaa autoa, mitä parempi vääntö, sitä tehokkaampi auto.

Sähkömoottorien voimakasta esiinmarssia Valkama ei näe amerikan- eikä muihinkaan autoihin, vaan pitää puheita sähköautoista lähinnä utopiana.

– Missä akkuja ladataan ja kuka kaapelit maksaa, jos rekatkin laitetaan kulkemaan sähköllä? kysyy Valkama.

– Etanoli- tai kaasukäyttöiseksi osa V8-moottoreista on sen sijaan suhteellisen helppo muuttaa, ja etanolimoottoriksi muuntamisia myös olemme Paimelan Paronissa tehneet.

Koko kansan tietoisuuteen Reijo Valkama on perheineen tuli muutama vuosi sitten MTV3:sen tosi tv-sarjasta Paimelan autoparoni. Sarjassa Valkama osti autovanhuksia ja kunnosti ne mekaanikkojensa avulla uuteen loistoon. Vasta kun auto oli myyty, selvisi, kannattiko urakka vai tuliko takkiin. Sarjassa seurattiin myös Valkaman yrittäjäperheen arkea.

”– Missä akkuja ladataan ja kuka kaapelit maksaa, jos rekatkin laitetaan kulkemaan sähköllä?”