Koeajossa Skoda Superb iV

Uusi, kolmannen sukupolven Skoda Superb aiheuttaa voimakasta vetoa puoleensa hyvän varustelun, edustavan ulkomuodon ja ruhtinaallisen tilavan matkustamonsa ansiosta. Näiden tuttujen ominaisuuksien lisäksi auto on saanut myös mielenkiintoisen hybridivoimalinjan, jonka tunnistaa Superb iV -mallinimestä.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Skoda Superb iV -mallin voimalinjan muodostavat 4-sylinterinen bensiinimoottori, sähkömoottori ja 6-portainen DSG-automaattivaihteisto.

Koska sähkömoottori huolehtii osaltaan tehon tuotosta, on polttomoottoriksi voitu valita pienempi voimanlähde.

Vaikka moottori on vain 1.4-litrainen, tarjoaa ahdettu bensamoottori tehoa 115 kW (156 hv) ja vääntöä 250 Nm. Sen parina on 85 kW ja 330 Nm tuottava sähkömoottori.

Järjestelmän yhteenlaskettu huipputeho on 160 kW (218 hv) ja vääntö 400 Nm.

Moottorissa riittää siis voimaa, ja varsinkin sähkömoottorin tuoma vääntö tekee ajamisesta todella nautinnollista. Skoda Superb iV -hybridiä voikin hyvin kehua urheilulliseksi.

Sähkömoottorin akusto latautuu ajon aikana, mutta tehokkaimmin akun saa täyteen lataamalla sen ulkoisesta virtalähteestä. Siihen käy aivan tavallinen pistorasia tai vaikka julkinen latauspiste.

Kun akku on täynnä, on pelkällä sähkömoottorilla mahdollista ajaa jopa 50 kilometriä ilman päästöjä.

Ja vaikka autoa ei aina pääsisikään lataamaan, pysyy kulutus kohtuullisena myös 1.4-litraisella bensiinimoottorilla ajaessa. Auton yhdistetty kulutus on 1,2 – 1,4 l/100km ja CO2-päästöt 28-32 g/km, varustelusta riippuen.

Käytännössä kulutus riippuu ajotavasta ja varsinkin lataustiheydestä. Jos auton akusto on mahdollista ladata usein, jää bensiininkulutus hyvin pieneksi taajama-ajossa.

Skoda Superb iV -malliston hinnat alkavat 42 535 eurosta. Hybridin perusvarustelutaso on Ambition, johon sisältyvät muun muassa LED-ajovalot, avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, digitaalinen mittaristo, navigointijärjestelmä 8 tuuman kosketusnäytöllä, säädettävä iskunvaimennus (DCC) ja ajotilanvalinta (Driving Mode Selection).

Valittavissa on myös kattava Style, urheilullinen Sportline tai edustava L&K. Koeajetussa yksilössä oli Sportline -varustelu, joka tuo urheilullisen lisän isoon ja edustavaan Superbiin.

Sportline-mallin ulkoisina tunnusmerkkeinä toimivat urheilullisesti muotoiltu puskuri, takaluukun ilmanohjain, kiiltävän mustat yksityiskohdat ja 18 tuuman kevytmetallivanteet.

Matkustamon varusteluun kuuluvat sporttiset etuistuimet nahka/alcantara-verhoilulla, metalliset poljinpinnat, musta kattoverhoilu ja carbonlook-koristelistat.

Skoda Superb iV hybridi on sekä taloudellinen että nautinnollinen ajettava. Ja varsinkin Sportline-varustelulla täydennettynä tarjoaa jopa urheilullisen ajokokemuksen.

Vaikka 1.4 TSI hybridi on ehkä houkuttelevin voimanlähde, löytyy autoon toki muitakin moottorivaihtoehtoja. Superb on saatavissa myös 1.5 TSI (150 hv) ja 2.0 TSI (190 tai 220 hv) bensiinimoottoreilla tai 2.0 TDI (150 tai 190 hv) dieselmoottorilla.

Vaihteistona moottorista riippuen 6-vaihteinen manuaali tai 7-portainen DSG-automaatti. Tehokkaimpien moottoreiden yhteydessä auto on nelivetoinen.

Korimalliksi on valittavissa 5-ovinen Liftback tai Combi-farkku. Malliston täydentää lifestyle-farkku Scout.

Skoda Superb -malliston hinnat alkavat 29 678 eurosta.

”– Kun akku on täynnä, on pelkällä sähkömoottorilla mahdollista ajaa jopa 50 kilometriä ilman päästöjä.”
”– Tehokkaimpien moottoreiden yhteydessä auto on nelivetoinen.”