Pia Erlundin perustama yritys palkkaa lisää väkeä aikana, jolloin irtisanomiset ovat suomalaisille arkipäivää

Alun perin naisille suunnattujen vaatteiden rinnalle on syntynyt miesten casual -mallisto, jonka keulahahmona on Pete Parkkonen. Tänä kesänä on nähty myös sulhasia tummansinisessä pellavapuvussa.

Teksti: Tarja LehtolaKuvat: BY PIA´S ja Tarja Lehtola

BY PIA´S pellavatekstiilimalliston luojan ja sielun Pia Erlundin yrityksen liikkeelle lähdön vauhti on ollut huima. BY PIA`S vietti vähän aikaa sitten toista vuosipäiväänsä. Siitä huolimatta Erlund on luonut jo liikevaihdollisestikin merkittävän brändin niin vaatteiden kuin kodin tekstiilien saralla.

Kaikki alkoi Erlundin rakkaudesta trendikkäisiin, ympäri vuoden käytettäviin pellavavaatteisiin, joita oli liian vaikea löytää. Käyttömuotia, jossa avainsanat ovat kauneus, käytännöllisyys ja kestävyys.

– Pellavavaate on päällä aina raikas, hengittävä. Vaikka suunnittelemani pellavavaatteet ovat paksumpaa kuin yleensä kaupoista saatava Kiinassa tuotettu ohut ja helposti rypistyvä pellava, materiaali on kuitenkin pehmeäksi pestyä ja laskeutuvaa. Halusin voida pukeutua pellavaan ympäri vuoden, Erlund kertoo.

Rento kerrospukeutuminen lisättynä sesonkiin sopivilla huiveilla ja asusteilla mahdollistaa samojen vaatteiden käytön eri tilanteissa. Erlund halusi luoda jotain erilaista aikuiselle, laatua ja käsityötä arvostavalle naiselle.

Kysyntä miesten pellavamallistoon tuli suoraan miehiltä sekä naisasiakkailta.

– Suomalainen mies on rento ja maanläheinen, mukavuutta, käytännöllisyyttä ja laatua arvostava. Halusin suunnitella miehille casual-vaatteet, jotka käyvät työhön sekä vapaa-aikaan. Myös edustukseen ja juhlaan rakentuvat helposti kokonaisuudet pellavableiseristä ja pellavahousuista. Pellava on ehdottomasti rentojen ihmisten valinta.

Miesten malliston keulakuvaksi löytyi muusikko, entinen Idols -tähti Pete Parkkonen .

– Meillä on Peten kanssa pitkäaikainen brändiyhteistyö. Häntä ei ollut vaikea suostutella mukaan. Pete on boheemi rockmies ja samalla kuin suomalainen viljapelto yhdistettynä urbaaniin lookkiin. Aivan kuten vaatteemmekin.

Pete arvostaa myös mukavuutta ja eettisyyttä. Koska tähtäimemme on vahvasti myös viennissä, Pete sopii brändimme keulakuvaksi erinomaisesti ja on tullut mukavasti noteerattua myös maailmalla, Erlund kertoo.

Pia Erlund luottaa naisasiakkaiden voimaan olla osana vaikuttamassa miestensä pukeutumiseen. Kauppa on lähtenyt mukavasti käyntiin. Varsinkin paidat ja farkkujen malliset pellavahousut ovat suosittuja.

Yrityksen perustettuaan Erlundin ensimmäinen suuri kynnys oli ensimmäisen työntekijän palkkaaminen.

– Kun on enemmän ihmisiä tekemässä töitä, pystyy yrittäjä keskittymään parhaaseen osaamiseensa. Alun perinkin ajattelin, että ei ole järkeä perustaa enää uudelleen vain itseään elättävää yritystä. On uskottava, että työntekijät synnyttävät lisää tuottoa ja mahdollisuuksia.

Toinen merkittävä askel oli markkinointiin panostaminen ja suunnittelu. Näkyvyys kasvattaa liikevaihtoa, mikäli tuotteet ja mainonta kohtaavat oikein. Varsin nopeasti syntyi myös ajatus kansainvälistymisestä.

– Suomi on mielestäni talousalueena liian pieni, haluan luoda kestävän kehityksen yrityksen.

BY PIA´S myymältä löytyvät Espoosta, Turusta ja Porvoosta. Tänä kesänä on pidetty myös Hangossa pop up -putiikkia. Erlund työllistää itsensä ja miehensä lisäksi 15 muuta työntekijää. Verkkokauppa myy useampiin Euroopan maihin. Jälleenmyyjiä on noin 50 Suomessa, muutama Ruotsissa ja uusia tulossa lähinnä Keski-Eurooppaan. Suunnitelmissa on voimakas, mutta hallittu kasvu.

Vaatteet syntyvät Virossa. Syksyllä 2012 koneet alkoivat surrata myös muualla Baltiassa, kun yritys laajensi mallistoa kodintekstiileillä.

– Uuden ajan antiikkipesty-pellava on pehmeä kuin silkki iholla, siitä on käsitelty pellavan karheus kokonaan pois.

Erlund hypistelee ja valitsee itse jokaisen materiaalin hankintamatkoillaan ja vierailuilla pellavatehtaaseen. Myös eettisyys on tärkeää.

– Vaateteollisuus on yksi maailman saastuttavimmista aloista. Siksi ryhdyin tutkimaan mahdollisuutta lähituotantoon ja perinteiseen ateljee-ompeluun, käsin valmistukseen, jolla saadaan aikaan parempi ja huolellisempi laatu. Kankaat hankimme Baltiasta, sillä hansamaissa on paras pellavaosaaminen jo vuosisatojen takaa. Vaatteitamme ei ole yksittäispakattu muoviin, se on vastoin periaatteitani. Kaikki leikataan saksilla käsin ja ommellaan pienteollisuuskoneilla ateljee-olosuhteissa. Toistaiseksi hidas, mutta laadukas valmistustapa on riittänyt kasvuumme.

Vaikka yritys onkin ottanut tuulta alleen, Erlund toteaa, että hänellä ei ole yrittäjyydestä harhakäsityksiä.

– Koska olen toiminut yrittäjänä pitkään, tiedän, että mikään ei tule helpolla. Enemmän kuin henkilökohtaisesta menestyksestäni olen ylpeä siitä, että olen pystynyt tällaisena aikana työllistämään muitakin ihmisiä. Kova työnteko ja elämän kolhut pitävät kyllä jalat maassa, mutta tuntuu hienolta, että saanut aikaan jotain, jolla on merkitystä muillekin kuin itselle.

– Koska olen toiminut yrittäjänä pitkään, tiedän, että mikään ei tule helpolla.
– On uskottava, että työntekijät synnyttävät lisää tuottoa ja mahdollisuuksia.