Hyundai i10
Koeajossa:
Hyundai-perheen pienin eli i10 on uudistunut. Kompakteista ulkomitoista huolimatta auto on yllättävän tilava.
Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen
Takapenkillä polvitila tietysti jää aika vaatimattomaksi aikuismatkustajalla, mutta etupenkillä tilaa on todella mukavasti, joten autossa ei tarvitse potea ahtaanpaikankammoa. Tavaratilaa on 252 litraa, joten mukaan mahtuu myös pariskunnan matkatavarat. Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratilaa on käytössä yli 1000 litraa. Eli pikkuautoksi i10 pärjää hyvin tilojen osalta.
Mallisto on hyvin yksinkertainen, sillä ainoa i10-malli on 5-ovinen, 1.0-litraisella moottorilla ja Comfort-varustelulla tarjottava versio. Toisaalta enempää vaihtoehtoja ei tarvitakaan, jos kaikki osuu näin hyvin kohdalleen jo tällä yhdellä malliversiolla. Hinta alkaa 13 990 eurosta, mikä kuulostaa varsin kilpailukykyiseltä, kun huomioidaan mitä sillä saa.
Heti ensimmäiseksi pitää tarkasteluun ottaa auton todella runsas varustelu. Tässä Comfort-mallissa on vakiona mm. manuaalinen ilmastointi, integroitu radio/cd/mp3-soitin Bluetooth handsfree-yhteydellä, nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, ajotietokone ja vakionopeudensäädin. Peilit ja sivulasit ovat sähkötoimiset. Pientä luksusta autoon tuo sähköisesti lämpiävä ohjauspyörä, mikä on talvella varsin mukava lisä. Autossa on siis kaikki varusteet mitä normaaliautoiluun tarvitsee. Jopa kaksivärinen sisustus kuuluu perushintaan. Sisävärityksenä on joko musta-sininen tai musta-oranssi auton ulkoväristä riippuen. Lisävarusteista yleisin on varmasti metalliväri, joka nostaa hintaa noin 500 euroa. Muita lisävarusteita koeajotussa autossa olivat kevytmetallivanteet, sivulistasarja, kynnyssuojat ja tekstiilimatot. Nämä nostivat auton kokonaishinnan 15 890,35 euroon.
Moottorina on 3-sylinterinen, 1.0-litrainen bensiinimoottori ja sen parina 5-vaihteinen manuaalivaihteisto. Vapaastihengittävä moottori tarjoaa tehoa 49 kW eli 66 hevosvoimaa ja vääntöä 92 Newtonmetriä. Kuulostaa ehkä vaatimattomalta, mutta kaupunkinopeuksissa pikkuinen i10 liikkuu tälläkin moottorilla kevyesti. Jopa moottorin alavääntö tuntuu yllättävän hyvältä, vaikka huippuvääntö saavutetaan vasta 3500 kierroksen kohdalla. Moottoritielle kiihdyttäessä pitää käyttää vähän enemmän aikaa, mutta vauhtiin päästyään i10 liikkuu kevyesti myös moottoritievauhdissa. Moottori on kohtuullisen hiljainen eivätkö moottoriäänet juuri kantaudu matkustamoon. Kolmisylinterisen värinät voi toisinaan havaita auton seistessä paikallaan, mutta ajossa ei arvaisi minkälainen moottori konepellin alla on. Iskutilavuudeltaa pieni moottori on pieni myös kulutukseltaan. Auton yhdistetty kulutus on 4,7 l/100km ja CO2-päästöt 108 g/km. Koeajolla, sekalaisessa ajossa kulutus oli reilun litran enemmän.
Hyundai i10 on suunniteltu Euroopassa eurooppalaiseen makuun, ja sen myös huomaa. Auto on hyvä ja nautinnollinen ajettava. Ohjaustehostus on omaan makuun liiankin tehokas, mutta toisaalta rattia on nyt todella kevyt pyöritellä parkkipaikalla. Kun auto on vielä hiljainen, niin kokonaisuutena i10 on todella houkutteleva. Hyundain etuna on tietysti myös viiden vuoden takuu, mikä lisää luottamusta jos autoa aikoo pitää useamman vuoden.