Unkarissa ajettava Mecsek Rallye päättää historic-autojen EM-kilpailukauden

Jari Hyvärisen alla hyrrää Ford Escort vuosimallia 1968. Samalainen auto, jolla hän ajoi ajokorttinsa.

Teksti ja kuvat: Petri Görman

Suomalaista ralliautoilun harrastajaa ei pelota ajaa Etelä-Euroopan vuoristoteillä, vaan vallitsevia olosuhteita tule kunnioittaa, lahtelainen Jari Hyvärinen toteaa.

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen johtajana työskentelevä Hyvärinen sijoittui omassa luokassaan ensimmäiseksi syyskuun lopulla ajetussa Rally Elba Storico -kilpailussa.

– Kyllähän luokkavoitto aina mukavalta maistuu.

Hyvärinen osallistui myös vuosi sitten Elballa ajettavaan osakilpailuun. Se oli hänen mielestään erittäin hyvä kokemus.

– Siellä ajetaan kaksi erikoiskoetta pimeässä, Toinen erikoiskoe kiertää kilpailun keskuspaikkana toimivan kylän liepeillä. Ja se seuraavaa ajetaan vuoristossa.

Hyvärisen alla hyrrää Ford Escort vuosimallia 1968. Samalainen auto, jolla hän ajoi ajokorttinsa.

– Elballa satoi kaksi päivää poikkeuksellisen paljon. Tietenkin autooni tuli ensimmäisenä päivänä ongelmia pyyhkijöiden kanssa, mutta siitä ongelmasta onneksi selvittiin.

Asfalttitiet, serpentiinimutkat ja vuoristossa ajettavat erikoiskokeet eivät ole suomalaiselle ralliharrastajalle niin jokapäiväisiä kokemuksia.

– On todettava, että historic-luokan rallikuskeja arvostetaan Etelä-Euroopassa paljon. Se johtunee myös siitä, että siellä kilpaillaan huomattavasti arvokkaammalla kalustolla.

Elballa ajettiin kilpaa muun muassa vanhoilla Alfa Romeoilla, Audeilla, Fiateilla, Lancioilla, Peugeoteilla, Reunaulteilla sekä Simcoilla.

– Pohjoismaiden historic-kilpailuissa ei juurikaan näitä automerkkejä näe.

Hyvärinen kertoo yhdistäneensä harrastuksen ja loman erinomaisesti.

– Kierrämme isommalla porukalla nämä kaksi viimeistä historic-luokan EM-osakilpailua.

Italiassa on aina kansainvälinen tunnelma jokaisessa rallissa.

– Italiassa ihmiset ovat henkeen ja vereen autourheiluihmisiä. En voisi kuvitellakaan, että Suomessa suljettaisiin jokin kylä viikonlopuksi rallin vuoksi.

Eteläeurooppalaiset katsojat kannustavat aina jokaista kilpailijaa.

– Sillä ei ole väliä, kuinka korkealla olet tulosluettelossa.

Italian ja Unkarin EM-osakilpailujen välillä on kaksi viikkoa aikaa.

– Minulle ja lähipiirille näyttää muodostuvan jo perinteeksi, että loman aluksi ja lopuksi kilpaillaan, ja muu aika nautitaan lämpimästä ilmastosta ja hyvästä ruoasta. Ralliharrastuksen ja loman voi sovittaa hyvin yhteen. Olen elävä esimerkki siitä.

Hyvärisellä Volvo vaihtui takaisin Escortiin

– Viimeiset vuodet olen kilpaillut Volvolla, mutta siihen on vaikea saada varaosia. Siksi auto vaihtui nyt Ford Escortiin.

Hyvärinen on ollut tyytyväinen uuteen autoonsa. Se on osoittautunut luotettavaksi kumppaniksi.

– Italiassa autot huolletaan matkan varrella lähinnä tien varressa. Siellä ei ole yhteisiä huoltoparkkeja, kuten esimerkiksi Suomessa.

Pelastusjohtaja haluaa ajaa ennakkotutustuttavia eli nuottikilpailuja.

– Onnistuimme hyvin nuotituksessa Elballa, ja sen vuoksi voitimme oman luokan.

Lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna Unkarissa ajettava Mecsek Rallye päättää historic-autojen EM-kilpailukauden.

– Siellä on tarkoitus ajaa auto ehjänä maaliin. Mitään erityisiä riskejä en aio ottaa. Suomalaiset antavat tässä autourheiluluokassa sivistyneesti tietä, jos he ovat hitaampia. Keskieurooppalaiset ovat paljon kilpailuhenkisempiä.

Unkarissa ajettavan raalin tiet ovat melkein samanlaisia kuin suomalaiset tiet, sillä erotuksella, että ne on asfalttipäällysteiset.

– Yksi tavoite minulla on myös Unkariin. En halua olla hitain suomalainen siellä.

”– Italiassa ihmiset ovat henkeen ja vereen autourheiluihmisiä.”